NS – het spoor bijster?

Advocaat wordt conducteurNS heeft zijn regels voor zwartrijden verduidelijkt: vanaf 1 oktober moeten reizigers zonder geldig treinkaartje €35 betalen bovenop de ritprijs. Dit omdat het huidige zwartrijden tot veel ergernis en overlast leidt. Maar gaat deze boeteregeling ervoor zorgen dat het voortaan rustig is in de trein? Volgens mij niet.
Een aantal jaar geleden nam ik in de Verenigde Staten een boemeltreintje van de buitenwijken van Chicago naar het centrum. Om de vijf minuten deed de trein een halte aan. En na iedere halte kwam de conducteur langs om te zien of er reizigers bij waren gekomen. Om de controle eenvoudiger te maken werd je geacht je treinkaartje in een soort kaarthouder aan je stoel te schuiven. Een reiziger die geen kaartje had, betaalde geen boete, maar een premie. Geen scheve gezichten, geen gezeur.

Waarom kiest de NS voor sancties en boetes? Waarom word ik tijdens een rit van Amsterdam naar Heerlen maximaal één keer gecontroleerd? Wat doen de conducteurs de rest van de reis?
Ik daag de NS uit om treinreizigers niet als potentiële criminelen te zien, maar als afnemers van een dienst. Een dienst waar je geen boete, maar een premie betaalt als je extra service (namelijk een kaartje in de trein) afneemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *