De man van één miljoen

Million Dollar HomepageAlex Tew is zijn naam, The Million Dollar Homepage is zijn site. 26 augustus begon hij, de 29e deed hij zijn eerste verkoop, inmiddels staat de teller op meer dan $50.000 – binnen een maand dus. Genoeg om met jaloezie te volgen; de eerste rip-offs zijn al een feit.
Maar los hiervan: waarom is deze site zo’n succes? Ik doe een aantal suggesties:

  • Het idee blinkt uit in eenvoud – je kunt het in één alinea uitleggen

    Pixels on The Million Dollar Homepage are available in 100 pixel ‘blocks’, with each block measuring 10×10 pixels. You will see the homepage is divided into 10,000 of these blocks. The reason for selling them in these blocks is because anything smaller than 10×10 pixels would be too small to display anything meaningful. Each 10×10 block costs US$100, equating to a cost of $1 per pixel.

  • Het idee is origineel – ik had althans nog niets vergelijkbaars gezien
  • Er zit een viraal aspect in – het concept is zo bizar dat je het gezien MOET hebben
  • De ‘stem’ is authentiek – het lijkt erop dat arme Alex hier inderdaad zijn studie van wil (of moet) betalen. In zijn weblog lijkt hij werkelijk overdonderd door het succes

    At the time of writing, I’ve actually sold 46,500 pixels (although there are still quite a few in the ever-growing backlog, so the real total is over 50k now). It’s quite extraordinary, and I keep saying it, but I can’t really believe it. However I am beginning to realise that this is probably not a dream!

  • De ‘traditionele’ media pikten het verhaal binnen no time op
  • Er zit een ‘first mover advantage’ in – de eerste adverteerders op de site trekken (naar alle waarschijnlijkheid) enorm veel traffic

    “We tried Million Dollar Homepage because we were impressed at the level of ingenuity and the sheer simplicity of it. If we’re honest, we didn’t expect too much from it. Now, as a direct result, we are pitching for £18,000 GBP worth of new clients and have seen our site traffic increase over a hundred-fold. We’re even going to have to upgrade our hosting facility! It’s been exceptional.”

Maar gaat deze jongen nu écht die miljoen aantikken? Onmogelijk. Want:

  • Naarmate de site voller raakt met adverteerders, neemt de incentive voor een nieuwe adverteerder exponentieel af
  • Als iemand de site eenmaal bezocht heeft, komt hij waarschijnlijk nooit meer terug. Het effect zal dus afnemen
  • Naarmate Alex meer geld verdient met het concept, streeft het zijn doel – geld inzamelen voor zijn studie – voorbij. Hierdoor zullen adverteerders minder snel geneigd zijn het initiatief te blijven ‘sponsoren’

Mocht je desondanks geloven in het blijvend succes van de site, dan raad ik je aan om op strategische plekken op de site wat pixels in te kopen – puur uit speculatieve overwegingen. Zodra een adverteerder jouw pixels nodig heeft om zijn logo op de site te kunnen plaatsen, kun je jouw pixels weer doorverkopen voor een veelvoud van de aankoopprijs. Vergelijkbaar met de hype rondom domeinnamen van een aantal jaar geleden!

2 gedachten over “De man van één miljoen

  1. Pingback: De Tonsument - Over digitale trends, muziek, sport en van alles… » Blog Archive » De man van één miljoen - maar nu echt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *